butt

okej,  nu ska jag ta mig i akt och uppdatera lite om frankrike.

fredag:
tidig resa från borås, planet avgick 9.20.
vi va framme typ två timmar och 20 min senare.
då blev det en skakig bussfärd (eller ok den va inte så skakig men bussen såg skakig ut) i en hyrd minibuss.
image107


sen kom vi fram till digne, en liten stad i provance, mellan nice och marseille kan man säga.
där väntade vi på våra correspondants i skolan en stund.
sen kom marina och vi åkte hem till henne där jag bodde under veckan.
efter att jag gett henne ett påskägg och vi hade ätit och duschat m.m så åkte vi med hanna och lucie till carrefour = the supermarket.
där kom vi fram till att det finns väldigt många pålägg, youghurtar och påskprylar.
chokladyoghurt, nej tack haha.
på kvällen skulle de flesta svenskar+correspondants på "the ultimate party" at loch ness.
innan det förfestade vi lite på en bar där det fanns hippies haha.
iaf, the ultimate party va kul, dock lite för mycket rök och sugig musik.
(sen hade alla svennar varit vakna sen typ 5 också haha)
men yeah, en bra start på veckan.
 

lördag:
efter att ha sovit väldigt gott gick jag upp och åt frukost med hennes mamma eftersom marina va tvungen att åka till skolan eftersom de skulle ha typ öppet hus.
det va lite scary för hennes mamma kunde inte engelska alls ifall det skulle bli missförstånd men det gick faktiskt bra. (engelska användes för övrigt inte så flitigt ändå, då fransmän är lika dåliga som man tror, om inte sämre på det haha)
sen skulle vi till nice, med de flesta sve nskarna.
bussresan dit va fruktansvärd.
det va typ definitionen av slingriga vägar och bergsväg ju, så om man kollade åt ena sidan va det väldigt långt ner till marken om man säger så.
jag mådde väldigt illa och bestämde mig till slut tillsammans med vicky att det va bäst att blunda, så det va det vi gjorde haha.
väl framme i nice blev det tyvärr dåligt väder så vi skyndade in på en pizzeria.
sen gick vi runt i stan en stund och jag köpte ett linne och såg en transvestit :P
när vi åkte hem fick vi tack och lov åka tåg, men lol vilket tåg hahaha.
det lät hela tiden, men jag somnade ändå, vix och jag sov hela vägen hem typ, fast man vaknade av tågets tjut då och då.


image110

När vi kom hem frågade marina om jag ville hänga med och träffa hennes kompisar och bowla.

Det gjorde jag, det visade sig att det bara va killkompisar varav en av dom hennes ex (det fattade jag dock inte förrän tyå två dagar senare)

Vi hade iaf kul, det blev ingen bowling utan biljard istället, men ni som känner mig vet att jag inte är nån stjärna på nåt av det haha.

Men jag sa typ "jag har bara spelat en gång" för att slippa skämmas hahaha.

Fast ok, jag skämdes lite ändå, tills jag fick flyt och satte två på rad haha.

Anyway, så fick jag uppleva att dom inte beter sig som svenska killar...

Dom är väldigt väldigt obvious, men det va ju kul, speciellt med översättning "it means that you arrrre verrry beautiful" eh aha :P hahahah
sen skulle dom köra hem oss, och omg dom körde som idioter, typ 110 i ett villaområde hahahah och omkörningar och allt.
det va lite omtumlande men jag måste erkänna att det va kul.
"va inte orolig, han kör snabbt, men han kör också bra" haha, men va bra då tänkte jag :P

söndag
Marseille med marina, hennes mamma, hennes storasyster elsa (haha) och elsas kille.
Bilresan va rolig, marina körde och resten av familjen sjöng i stort sett oavbrutet haha.
I byn utanför marseille skulle vi vara hos hennes morbror som bor precis vid havet.
Det va oerhört vackert där, helt otroligt, och fint väder också ^^
Vi åt jättegod mat och gick till havet och upp på en klippa.
Helt lovely.
Jag pratade om björn borg och shell med hennes morbror haha.
och ikea såklart, det stående samtalsämnet, jag tror typ 90 % av alla vuxna jag pratade med sa nåt om ikea.
När vi åkte hem frågade hennes syrras kille mig nåt om abba, och han uttalade det typ abbAAH så jag jag trodde det va nåt franskt ord.
Så det tog  ett tag innan jag förstod, eller ah, han sjöng gimme gimme, då förstod jag haha.
det ledde till att jag fick översätta lite av den låten, och sen undrade dom hur hakuna matata gick på svenska.
man ba wtf hahahaha.
underbart galen familj :D
På kvällen åt jag middag och umgicks med familjen och började känna mig riktigt hemma ^^

image111
image112 

Måndag:
Alla svenskar och fransmän inblandade i utbytet åt en gemensam frukost i matsalen.
Då kände vi att nån/nåt luktade illa.
Vicky trodde det va mattanterna.
Det visade sig vara Monsieur Bernard, läraren som höll i utbytet från Frankrikes sida.
Jag överdriver inte, han stank verkligen.
Men glöm honom nu haha.
Sen "besteg" vi ett berg där ett gammalt kapell låg.
Vi åt medhavd picknick, vissa hade fått lite sämre levnadsstandard (stackars evelina och olivia)
Min mat va bra haha.
Vi va på ett tråkigt museum med en utställning om björnar.
Sen fick vi gååå tillbaka till skolan.
men men haha, skolan ja, omg vad folk glodde!
helt sjukt verkligen, som vix skrev, det låtsades faktiskt handla i kafeterian bara för att få gå förbi oss haha.
det kallar jag patetiskt men det va ju kul för oss haha.
Sen bowlade vi, jag förlorade, say no more haha.
Just det, jag råkade tappa klotet så det rullade bakåt.
hahahahah jag är född till att suga på bowling! :P

image113 

Tisdag
Det va meningen att vi skulle va med på lektioner hela dagen.
Men det va vi inte :P
det va för tråkigt haha.
och skolsystemet i frankrike gjorde mig lite rädd haha dom verkade inte lära sig nåt.
filosifiläraren med en hand pratade så otroligt entonigt haha.
men avsaknaden av en hand gjorde det hela lite mer spännande kanske haha (jag vet jag är en hemsk människa)
På matten blev jag påhoppad av en äcklig, ful och skabbig lärare haha.
Jag hade hört talas om honom innan, marina sa att han luktade värre än m.bernard och såg ut som en hemlös.
det bådade gott.
dock va det inte hans odör som gjorde mig obekväm, utan att han ville att jag skulle säga "ze (the) solutiooon" på nåt.
alla skrattade åt mig för ja fattade knappt att han pratade med mig (vi behövde inte följa med på genomgångarna faktiskt haha).
ingen svensk förstod vad han ville att jag skulle svara på.
det visade sig vara lätt men too bad att jag inte trodde han skulle fråga mig haha.
sen bitchblickade jag honom och det tror jag några såg för dom skrattade haha.
Vi va även med på en engelskalektion och det va skrattretande :P
först tänkte jag att dom va duktiga för att va fransmän, men sen tänkte jag oj dom är verkligen dåliga haha.
en tjej ba "i like ze english because im well in it"
Sen skolkade vi iaf, och gick till intermarché där godis köptes.
Och just det, vi såg en film (alltså vi såg själva fodralet i affären, vi kollade inte på filmen haha) som hette "une balle dans la tête" som kan översättas fritt haha.
På vägen tillbaka till skolan började det öööösregna och om folk glor på torra svenskar så är det inget mot hur dom glor på blöta svenskar :P
pinsamt haha, till och med marina asgarvade åt min wetlook.
sen åkte vi hem, vix hängde med hem till "mig" en stund, vi åt godis i min säng haha.
när hon åkte hem skulle marina plugga lite (dom skulle ha ekonomiprov i fyra timmar dagen efter shit)
men sen åt jag med henne och hennes mamma och vi hade långa diskussioner om sverige vs frankrike och mycket annat som transvestiter, strippor och gogodancers.
väldigt kul ^^

image115

Onsdag
Lite skola igen, eller nej just det vi gick aldrig på lektioner tror jag.
eller?
vi gick iaf runt på stan lite, och bestökte ytterligare ett museum.
sen åkte jag hem till hanna, för båda våra correspondanter va i skolan.
vi åt crêpes, satt vi msn och såg reklam om pom-pote (grossss haha)
image116

på kvällen va det pizzaparty hos elins correspondant, mylène.
god pizza, dom hade stenugn och ett skitstort hus ^^
och en papegoja som va scary.
och en hund som va scary
och en bror som va scary
hahaha ne han va inte scary, bara hans jeans :P
vi va nog rätt flummiga och sa "mörci båocåo" hela tiden haha.

image117 image118

Torsdag
Vi blev visade runt på internatet, och plötsligt förstod jag varför folk som går där knarkar haha.¨
sheeet va strikt.
Efter lunchen åkte jag med hanna och lucies mamma till ett jättefint ställe som jag tyvärr har glömt vad det hette haha.
Dock blev jag lite nervös när jag trodde jag hade tappat min plånbok, men vicky hade den, phew.
Sen hängde jag hos dom ett tag innan marina kom och hämtade mig.
Då såg vi på american pie 4 - bandcamps på franska utan subtitles hahaha.
Jag har ju sett den två gånger förut så det gjorde inget, men shit va kul det va dubbat hahahah.
"stifleRRRR" hahahah jag skrattade ihäl mig.
vi han inte se klart hela för hennes syrra kom förbi mitt i en sexscen hahaha.
då kollade vi på bilderna från marseille och sen åt vi jättegod mat ^^
sen kollade hennes syrras kille en massa klipp på youtube och bad mig översätta låttexter  som tex mika - grace kelly.
efter ett tag orkade ja inte så jag ba "den handlar om identitetsproblem" dom ba "ahaa"
och jag skrattade inombords hahaha.
sen ville dom lära sig ord på svenska som typ kikärtor (för deras typ nationalrätt är gjord på det) 
det kunde dom verkligen inte säga så jag började skratta åt dom :P
Det va iaf en jättebra sista kväll med den galna familjen haha.
Vi åkte hemifrån två på natten, jag hade tänkt att jag inte skulle sova, men jag somnade haha.
Det blev en flummig bussfärd och konstant sovande på planet.

image119

haha jag vet, inte snyggaste fotot men det är le dernière photo, taget seent när vi båda precis duschat (inte tillsammans) och skulle lägga oss (inte heller tillsammans)
hahahah


France 23/3 -30/3 - très, très sympa <333


Kommentarer
Postat av: Vicky

blöta svenskar = the shit!! hahaha :D:D viva la fraaance ^^ (L)

Postat av: Ana

ooooo låter helt underbart, hihi jag vill gärna se din wetlook :P

2007-04-04 @ 22:22:27
Postat av: Hanna

asså Elza... jag är med på tre bilder och på alla tre ser jag helt miff ut juh...!

2007-04-05 @ 22:29:15
URL: http://hannaqvist.blogg.se
Postat av: Jennica

Det låter som en bra resa:D

Grattis på 18-årsdagen!:)

Postat av: elza

haha sorry hanna, skulle lägga in en bild på dig, mig och vix som blev jättebra men då cpade bildfunktionen :/ men jag tycker din min på den bilden när vi ska åka till nice är gullig ^^

2007-04-06 @ 10:43:55
Postat av: Hanna

haha okej, jag förlåter dig ;)

2007-04-06 @ 18:08:18
URL: http://hannaqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback