nothing compares

"sluta aldrig jämföra" lyder compricers (eller nåt sånt) slogan.
och det gör man nog aldrig, det känns som om hela ens liv går ut på en massa jämförelser för att hitta det bästa.
men ibland tror jag snarare att vi jämför för mycket, det tar liksom för mycket tid och kraft, och kan så lätt bli fel ändå.
det jag menar är att man borde gå lite mer på känsla än något man analyserat fram, och det när det gäller allt från klädesplagg till människor.
till slut tror jag att man tänker så mycket fram och tillbaka att man förvirrar sig själv.
anledningen till att jag fick lust att skriva om detta är nog främst att jag hörde en diskutera människors stress och ångest på radio, och hon sa att människan är den enda arten som kan tänka tillexempel såhär:

 "undra om jag drog ur sladden till datorn på jobbet, jag kanske inte gjorde det, och nu åskar det.. tänk om åskan slår ner och datorn kraschar, jag kanske borde åka dit.. men jag vill inte gå ut till bilen för då kanske åskan slår ner i mig på vägen.. jag drog nog ur sladden.. eller gjorde jag det.. om åskan slår ner försvinner företagets årsbudget... men jag orkar inte åka... jag drog nog ur sladden...eller? borde jag åka.. hmm.. tänk om jag får sparken om datorn kraschar... jag kommer inte ha råd att bo kvar här... om jag bara kunde va säker på att jag drog ur sladden.. ne nu är det försent, jag kommer bli arbetslös, jag kommer bli urfattig och få flytta hem till mamma igen... fan, jag måste väl dragit ur sladden?!"

en enkel fundering "drog jag ur sladden eller inte?" förvandlas till ett ångestmoment där det såklart ska ägnas tid till att jämföra om det är bäst att åka eller inte.
jämförelsen blir i det här ett velande som bara tär på personen i fråga.
ett djur skulle instinktsfullt känt efter vad som verkade vara det bästa beslutet.
det behöver självklart inte vara rätt, men det skulle bespara en hel del velande och "tänk om.." tankar som i stort sett alltid spårar ur.
jag vet inte om ni förstår vad jag vill få fram med det här, men jag tror att man ibland borde sluta väga saker mot varandra och att det i vissa fall är bättre att bara göra något än att tänka ut något som när man väl tänkt ut det är försent att genomföra.
jag önskar iaf att jag oftare gick på min magkänsla, för det är ju faktiskt oftast den som har rätt.
men tyvärr är det lätt att fega ur och göra något som känns mer säkert, men jag tror att man kommer ångra det på lång sikt.

jaja, nog av detta.
nu har jag jobbat lite mer än halva tiden och det har gått sjukt fort.
jag har nog världens bästa sommarjobb iaf, massa musik och trevliga människor :)
och det är en underbar känsla när vi får bevis på att vi är uppskattade, som när halva publiken på ett ålderdomshem börjar dansa till rock around the clock och vill höra extranummer, samt ger slängkyssar hahaha, det ser man inte varje dag!
nån champagne har inte synts till än dock haha men man kan ju inte få allt.

lördag idag och jag har nog aldrig varit mer osugen på att festa på en lördag haha.
torsdag och fredag tog kål på mig lite, jag vill verkligen bara slöööa idag.
sen tänkte jag försöka göra lite nytta mina två lediga dagar, men får väl se hur det blir med det.
eller just det, mamma har tvingat mig att rensa ur mitt förråd imorrn, hoppas hon har glömt, har verkligen ingen lust med det.
men det är typ en förberedelse för min flytt, så just det gör mig lite mer motiverad ^^
kan inte fatta att det snart kommer hända.
men nu får det räcka, försökte ta igen lite bloggande, därav långt inlägg haha.
trevlig kväll :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback