pest eller kolera

Sju veckor kvar till val och jag kan inte läsa tidningen en enda dag utan att vilja slita den i stycket eller slå sönder datorskärmen. Fy fan för folkpartister. Det är nog det sista partiet jag skulle rösta på någonsin. Sju veckor kvar till val, och plötsligt tycker den största idioten som går i ett par skor - vår allas Jan Björklund som - att nu är det dags att lagstifta mot burka och niqab i klassrum - något som kanske en handfull i Sverige faktiskt bär i klassrum, de flesta muslimer i Sverige har ju faktiskt INTE heltäckande slöjor. Men oj vad det finns smygrasister som gottar sig i detta hemma vid frukostbordet nu, och tänker att Jan Björklund, han har allt förstått att muslimer är det största hotet mot det svenska. Hans argument, att en heltäckande slöja förhindrar kommunikation mellan lärare och elev är också typiskt svenskt, då han inte vågar angripa själva slöjan och islam, men det finns ju ingen chans att det argumentet kan bli ens i närheten till färdigdiskuterat till valet. Antagligen kommer den här lagen aldrig gå i lås, men folkpartiet vinner väljare, precis som dom gjorde när dom föreslog språktest för invandrare. Jag äcklas. Jag röstar fan hellre på moderaterna än folkpartiet, dom är så jävlas sliskiga och luriga och DESPERATA.

Det här var ju lite roligt, från DN, en studie från Uppsala Universitet om mångfald:
De som är extremt negativa till mångfald ökar i årets undersökning till 5,7 procent. De extremt negativa attityderna återfinns framför allt hos män och lågutbildade.

Suck.
Nej, blir det borgerlig vinst så gråter jag. Kan ju inte säga att jag emigrerar för det har jag ju redan gjort antar jag.

Kommentarer
Postat av: Jennica

Som nybliven medlem i Luf måste jag komma med en kommentar. Eftersom Folkpartiet ska vara liberaler och strävar efter frihet för varje individ tycker jag att LUFs ordförande Adam Cwejman uttryckte sig ganska bra: "Tyvärr är Jan Björklunds utspel istället ett i raden från Folkpartiet som bygger på orden "förbud" och "krav". När kommer det folkpartistiska förslag som talar om att "liberalisera" och "tillåta"? Det vore välkommet, och mer i linje med den frihetstanke som ett liberalt partis främsta kännetecken bör vara. Om Folkpartiet blir synonymt med förbud och krav, då kan vi vinka den liberala etiketten farväl - tillsammans med de väljare som förväntar sig liberal politik från ett liberalt parti." (http://www.expressen.se/debatt/1.2086310/jannes-slojforbud-andas-cynisk-populism) Jag håller med både dig och Adam Cwejman. Jag valde fp just för deras ideologi att alla människor förtjänar frihet, det kvittar vad man har för ursprung, sexuell läggning eller vad det än må vara. Det ska inte spela någon roll. Fp står också för att människor KAN, och alla har rätt till rätt verktyg för att nå sin fulla potential. Med tanke på partiets ideologi så vore det otroligt synd om Folkpartiet får sympatier från SD-väljare och blir sett som ett parti med liknande åsikter, då en av deras stora frågor är att öppna gränserna, till skillnad från SD som vill stänga dem och leva i ett "vi och dem"-samhälle.



Jag är som sagt ny medlem och är långt ifrån ordentligt påläst. Trots det så är språkkrav, som jag ser det, ett verktyg för att själv ta makten över sitt eget liv och känna sig delaktig i samhället samt öka möjligheterna att komma ut på arbetsmarknaden. Språkkrav för att få medborgarskap är jag emot, men Sfi-lektioner när man är ny i landet ser jag som en rättighet när man kommer till ett nytt land. Jag hade velat ha det. Jag hoppas att jag inte är naiv när jag tror att språkkravet inte bara fiskade SD-röster, utan sågs som ett viktigt verktyg för att integrationen ska fungera och ge människor möjlighet att kunna vara den de vill. Visar det sig att Fp värderar SD-väljarnas röster (och även om dessa röster för dem att vinna valet) högre än sin egen ideologi där frihet är varje människas rättighet, då är jag inte med längre.



Jag hoppas vi kan vara kompisar ändå, Elza;)

2010-08-05 @ 15:46:31
URL: http://jennica.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback