elzas nyårskarameller del 1

Here we go kära vänner:

Januari

Firade nyår med mina darlings. Såg på nyårskonserten på nyårsdagen, som alltid. Skrev febrilt klart alla inlämningar och chillade hemma.


Och åkte tillbaka till kingston den 11e januari. Lämnade in massa grejer, trodde jag va körd för att jag lämnade in något 20 min efter deadline, men så var icke fallet haha. Var ensam i våran lägenhet och det va helt awesome. Började träna. Skulle ha gått ut med massa folk men till slut orkade varken jag eller kinga och endade upp ätandes en xlargepizza iklädda festkläder i kingas rum haha.


Åkte till barcelona och blev kär i staden! Gud vad jag vill bo där.


Hoppbilder i parc guell


Tittade på fåglar i hamnen

Blev förbryllad över massvis med duvor, och män som sprang med säckar haha

Vi upplevde också den värsta stormen i europa sen 1991. Den dagen hade vi hyrt cyklar haha. 15 personer dog. Vi ramlade bara av cyklarna. Det var en av dom stördaste grejerna som hänt i år. Plötsligt gick det inte att trampa, cykeln åkte bakåt, och vi låg på marken i fosterställning medan cyklarna flög iväg flera meter. En upplevelse for sure!
Sen kom vi hem till kingston, sista januari trooor jag.

Februari

Chaos! Snow! AAAAAAAAH!
Japp, det snöade i london, och då stannar allt upp. Skolan skulle börjat den 2a februari, men det var helt omöjligt. Personligen skrattade jag åt detta "kaos", men klagade ju inte. Vi var hemma och lekte i snön, vilket jag inte kan hitta bilder ifrån, vet att nån laddade upp, men dom är spårlöst försvunna haha. Jaja, det va ju bara snö iaf :)
Sen kom min familj på besök, vi gjorde london, och gick bland annat på madame taussaud

Vi hade house party i 46C, och råkade supa killarna, amir och george, under bordet totalt haha. Kingas vän från italien, cristina, va där, här är hon och amir.

george och sex bananer hahah


Vi gjorde london igen, och blev kallade "fucking foreigners" när vi va ivägen för en kvinna med barnvagn haha.
Niki, cristina, agne, janz, kinga, agne.


Resten av månaden vill jag minnas att jag mest tränade, pluggade och hängde på caféer med kinga och agne, och pubar med resten på kvällarna. Började läsa franska igen och blev deprimerad när jag märkte hur mycket jag hade glömt haha. Det blev riktigt soligt och fint, och februari led mot sitt slut.

Mars

Månaden började med att jag var lite irriterad på folk. Många kvällar på kingas trappa med vitt vin. Åkte till vix och va vaken över 24 timmar  - första gången för henne hahaha.

Gick på födelsedagsfest hos kyle, mest av en slump, och träffade J för första gången



Åkte till london och träffade mina babes. Vi gick på natural history museum och såg på melodifestivalen i svenska kyrkan :) Honey blev fascinerad av the giant baby hahah.


Var på världens mysigaste date.
Den följdes av många sms, msn i timtal....

Upplevde en av dom galnaste utgångarna ever, med kinga, agne, jason och andy. Helt sjukt. Men helt sjukt kul, enda ångesten jag hade var att jag skrek åt en kebabgubbe haha :(



Sen började påsk närma sig och jag skulle åka hem i tre veckor. Umgicks med J, vars sällskap påväg till liverpool street station lugnade ner mig när alla tåg var inställda och jag va tvungen att åka buss istället. Var på gränsen att missa planet, men hann hem!

April

Påsk, och boråstime. Fyllde år, firade med mina bästa. Har inga bilder av det tyvärr. Var ute, på swing om jag inte missminner mig. Fick ett supergulligt födelsedagssamtal.
Åkte tillbaka till Kingston, på planet satt jag bredvid en kille som spelade i ett band och sa att jag gärna fick spela flöjt med dom nångång. Jag sa att jag inte va i så bra form och inte ville, och ångrade mig grovt efter att ha youtubat bandnamnet och upptäckte att dom var asgrymma haha. Såg på den där sjukt töntiga life as a beast showen med J haha. Giacomo kom till London och åkte vilse - vi fick tag på honom 6 på morgonen och han skulle egetnlgien kommit klockan ett haha...
På stationen, efter en all nighter väntandes hah


Va i london med honom, gick på british museum och dylikt.

Gick ut och hade hur roligt som helst, och förfesterna i kingston bridge house började. Giacomo tog med sig äpplen istället för limes till tequilan hahaha. Vi kom aldrig iväg till venedig för vi missade planet...... Spenderade väldigt mycket tid med J i canada waters. Helt underbar tid. En av dom mest dramatiska kvällarna i mitt liv var i slutet av april. Stort bråk, som jag gjorde allt för att stoppa, men icke. Kinga agerade protector och va riktigt grym haha. Vi åt pannkakor vid thames, jag, jonathan, kinga och jason, och jag tyckte en pund för extra bananer va en rip off haha. Blev accepterad att åka till new paltz!

Maj

Massor av häng vid thames, och mycket fint väder! Fler roliga utgångar. Jag blev tvingad att se star trek, och tyckte den var ganska bra haha. Pluggade, då allt skulle vara klart den 14e maj. Hade möte om USA-utbytet, fick en klump i halsen då jag såg allt pappersarbete. Spenderade nästan all ledig tid antingen med kinga, jason, agne och andy eller med J. 15e maj kom, och vi begav oss ut på the eurotrip! Ni ska nu få en bild för varje stad, på mig och kinga ihop, då vi hade som mål att fråga minst en person i varje place att ta kort på oss haha.

Paris

Det var helt underbart, vi gjorde hur mycket som helst på bara två dagar. Såg sacre caeur, moulin rouge, eiffeltornet, louvren, åt croissants, såg galna fransmän, sov i samma rum som en galen fransyska.

Amsterdam


Firade Kingas födelsedag på en italiensk restaurang i Amsterdam. I övrigt var Amsterdam också hur kul som helst. Vi gick runt i stan, åt glass vid kanalerna, såg hamnen, gick på van gogh museum, gick vilse, gick jättemycket vilse och jag var sen dess banned from looking at the map haha.

Wien

Bilden på oss ihop sög pga motljus och en dålig fotograf, så ni får bara mig istället haha.

Jag var mycket exalterad i soliga wien, och hade precis sett hästar från spanska ridskolan, som jag drömde om när jag var liten och red. Brände mig också genom att bara gå runt i stan, den 19e maj, det är bra gjort. Iaf, i wien åt vi sachertårta, apfelstrudel, såg kyrkor, gravar, ratthus, och en känd politiker på cykel haha. Vi träffade också på minst 5 galningar i wien, och hotellkvinnan blev arg på mig när jag skrattade åt att hon tyckte mc donalds hade bäst frukostmeny i hela wien haha.

Budapest


Galet fint väder! Blev helt kär i staden, ska absolut åka tillbaka till Budapest någon dag. Här bodde vi på ett jättemysigt hostel och kinga hade en galen tysk som sänggranne. Vi träffade martin från argentina, som lånade oss pengar när ingen bankomat fungerade. Vi fick champagne till frukost, gick upp för en kulle med jättefin utsikt, där den här bilden är tagen. Vi gick ut med kingas kompis och hans gäng, där en såg ut som salem al fakir, hade stenkoll på allsvenskan, och hatade james blunt haha. Vi gick på ett underbart spa!

Ljulbljana

Mycket tätt inpå budapest och bara en dagstur, men en otroooligt mysig stad, är nog den minsta huvudstaden jag varit i. Men väldigt väldigt fint var det där.

Split


Efter världens konstigaste tågresa, då vi hamnade i samma kupé som ett totalt psykfall som skrek "arrre youuuuu from amerrrrrricaaaaaaa?" konstant dom första tio minuterna, vilket till slut fick mig att freaka ur totalt då han inte slutade, så jag gick och letade upp en kupé med två tjejer och sa "hey im sorry, but the man in our compartment is completely insane, can we please stay here?", och tack och lov fick vi det haha. Det va liksom nattåg och kinga hade redan blivit rånad en gång (på ett tåg mellan budapest och ljubljana, vi är nätsan säkra på att nån sprutade in nån gas eller nåt för vi båda vaknade i helt konstiga positioner, hade stendäckat vid halv elva, och inte sagt god natt till varann men det är en annan story haha) så ville inte ta några risker. I split var det iaf vaaaaaaarmt, och vi hängde mest på stranden och glasscaféer. Otroligt fin, både hamn och turiststad. Rekommenderar starkt för solsemestrar.

Belgrad

Ingen bild tillsammans där av nån anledning, men oh, vad jag tyckte om belgrad. Alla var otroligt gästvänliga och hjälpsamma. Mitt största problem är att dom inte använder vårat alfabet, så det var förvirrande med kartläsning (inte för att jag kan säga att jag skötte den) osv. Varmt och soligt här med, men blev ett rejält åksväder en dag. Vi bodde på ett jättemysigt litet hostel, där ALLA gäster utom vi var där för att kolla på en AC/DC konsert. Det förklarade varför alla på tåget dit såg ut som hårdrockare haha. Men sista natten här råkade jag iaf ut för min lilla incident. Vi var på en irländsk pub (dont ask haha) och blev bjudna på shots och kollade champions league finalen. På nåt sätt blev vi otroligt runda om fötterna, och det är ett under att vi hittade hem. Hur som helst, när jag hade ätit en hel pizza på fem minuter och vi var cirka 10 meter från vandrarhemsdörren ramlar jag framstupa, raklång, utan att ta emot mig med händerna. Att jag inte bröt näsan elelr slog ut några tänder är ett under. Klarade mig med skrapsår och en rejält uppsvullen läpp och näsa haha. Jag grät som ett barn och kinga torkade blodet med sin scarf haha. Vi var tack och lov ensamma på vandrarhemmt den natten. Kinga däckade i uppehållsrummet. Det var intressant att vakna halv sju morgonen efter för att ta tåget vidare. Tror aldrig jag känt mig så uttittad som på lokalbussen, där ALLA var serber påväg till jobbet, och vi kommer där med stora ryggsäckar, och jag med min fläskläpp. Men så kan det gå haha.

Thessaloniki

Förutom att jag led av mina ansiktsskador så var det mycket trevligt här också haha. Allt var lite dött dock, för det var nån högtid, pingst kanske? Men Thessaloniki är fint, och väldigt annorlunda jämfört med Aten som ju kommer senare. Just det, en hund skrämde livet ur mig här, och jag åt spenatknyten på STARBUCKS hahaha!


JUNI



Aten


Aten är överväldigande. Finns så mycket intressant att se att det är omöjligt att göra på två dagar, men vi lyckades bra ändå. Jag blev inte kär i staden, men väldigt nyfiken på den. Men jag måste säga att jag inte riktigt klickade med den på nåt sätt, själva kärnan kändes lite förvirrad, och det var sjukt mycket avgaser och långt till vatten kändes det som. Men att se akropolis gick inte av för hackor, herregud vad coolt.

Rom


Taget nära colosseum, som såklart var jättekul att se. Vi lyckades även sätta fötterna i Vatikanstaten då självaste påven var där! Efter det såg vi St Basilica och det är, inte så förvånande kanske, den finaste kyrkan jag sett. Men kände mig lite malplacé haha. I rom åt vi även världens godaste sorbet, såg 15 kineser på vandrarhemmet dela på en kyckling, och sov i en sjukt konstig våningssäng haha.

Milano

Jag på Duomos tak. I Milano bodde vi hos giacomo där vi blev uppassade, träffade andra kompisar till kinga, gick ut, blev spådda av en transexuell man, åt pasta, drack vin, och lyssnade på smörsång på mtv - precis som det ska vara haha. Förutom ingen shopping, men vi var verkligen luspanka vid det här laget.

Venedig


Ahhhh, sweet venice. Har varit där två ggr tidigare med orkestern, men bara på dagsturer. Nu fick vi se mer än turistgrejerna, då giacomo pluggar där. Hans rumskompis lät oss dock inte sova där, för han hade kommit överens med sin tjej om att dom inte fick sova på samma ställe som andra av motsatt kön.... Eh... Vi hade absolut inte råd med hotell, så vi tänkte att vi får väl åka vidare då, men giacomo fixade så vi fick sova hos hans vänner. Så i två nätter sov vi hos totalt främmande italienska tjejer hahha, men det gick jättebra, förutom att jag tror att i det andra hemmet vi sov fanns det bed bugs. Hade iaf riktigt roligt och vi fick ut väldigt mycket av tiden där.

Tågbyte i Mannheim - bilden talar för sig själv


hahahahahah. vi hade haft stora problem med connections den dagen. jag var så trött att jag somnade på en gång på tåget och vaknade inte förrän vi var framme i madrid, 13 timmar senare.

Madrid


Hahahahaha, det här var nog en av dom bästa dagarna i mitt liv. Vi satt och åt frukost i en park, och plötsligt cyklar en helt naken man förbi. Sen kommer 10 till. Det fanns inget annat val än att kolla vad som hände. Det här va precis vad som hände hahaha. Egentligen vill jag lägga upp två andra bilder, men jag hänvisar till facebook för dom. Jag skrattar fortfarande så jag får ont i magen åt detta haha. kinga - "i was molested" hahahaha. Vi såg en massa fler saker i madrid, men det här tar priset, kan inte hjälpas.

Lissabon

Sista stoppet. Underbar stad. Väldigt speciell, väldigt vacker. Här hade vi varit på resande fot i 33 dagar, var utmattade och längtade efter att ställa ner ryggsäckarna och sova i våra egna sängar, men hade fortfarande roligt. Att tågluffa var bland det bästa jag gjort och jag råder ALLA att göra det nångång!!! Nu ska jag publicera det här, nästa del kommer gå fort för den har jag mer i huvudet än första halvan av året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback