musik 2007

Ska nu göra som jag sett en del andra göra, nämligen sammanfatta mitt 2007 i låtar som varit betydelsefulla under årets lopp:

Salem Al Fakir - Good Song

Skulle jag bara välja en låt för det här året skulle det bli den här. Det är en perfekt låt helt enkelt och jag kan relatera det till så mycket och ett antal människor som har betytt något det här året. Sen är det ju inte fel att jag har sett honom live två gånger, pratat med honom och tagit på hans hår heller ^^

Sometimes we all have bad days
When everything feels far away If you'd ever let me I'd do my best to bring you up again


Slagsmålsklubben - Hänt

Symboliserar glädje, värme, fylla och framför allt: Hultsfred
Sista spelningen, fyra på natten, vi kom dit typ fem minuter innan spelningen och knödde oss nästan längst fram.
En låt som man aldrig kan lyssna sönder och som kan få en från att va trött och lite halvdepp till att blir pigg, glad och hoppa runt i sitt rum


Jason Mraz - I'm Yours
Sommar! Den här låten lyssnade jag och vix på i flera timmar hemma hos mig när hon bodde här, och vi båda va sjuka och vädret sög, snackade minnen och blev nostalgiska. Självklart spelades den också på vår fina tältsemester hahaha. Men jag förknippar den också med lycka och kärlek, och en viss persons rum.

well open up your mind and see like me
open up your plans and damn you're free
look into your heart and you'll find love love love love
listen to the music of the moment come and dance with me


Timo Räisänen - Love will turn you around

Väldigt svårt att välja bara en låt av Timo, alla är så underbara, men den här fick det bli. Har sett honom live två gånger i år, på hultsfred och rockborgen och båda va helt fantastiska, men på rockborgen va det mycket mer intimt eftersom det är så litet, och så stod ju jag och honey längst fram också. Jag älskar Timo och han berör en verkligen ända in i själen. En av de artisterna jag har lyssnat mest på i år, helt klart.


Kent - Musik non stop

Du är som jag när vi dansar. Behöver jag säga nåt mer? Alla har väl redan hört om min moment med jocke berg och den underbara konserten som fick mig helt euforisk <333


Kent - Columbus
Japp, en till kentlåt. Den här låten blev direkt min favorit på Tillbaka till Samtiden. Lite senare lyssnade jag på den när jag inte mådde bäst och jag förknippade den med jobbiga saker. Men sen kom vändningen, kentkonserten här igen såklart. Dock kommer min inställning till den här låten alltid vara lite splittrad, men den tilltalar mig iaf väldigt mycket.

Du har tänkt allt som sagts om mig
Du kan tro allt du hört om mig
Du kan ställa frågor om sanningen
Finns det en eller finns det tusen?
Svara rakt från hjärtat nu
Ditt medlidande kan jag vara utan
Om det här ska vara allt vi hann
Så håll mig hårt,
håll mig älskling nu


Justin Timberlake - Summerlove
För att det är Justin och jag har sett honom live på världens maffigaste konsert, och för att den här låten spelades konstant på honeys mobil i bristol. Och såklart, för att Justin är het.

Summer's over for the both of us (summer's over)
But that doesn't mean we should give up on us (don't give up)


The Killers - For Reasons Unknown
Jag upptäckte The Killers for real i år och blev hänförd. Den här låten är otroligt rörande och sätter verkligen ord på hur det känns när kärlek börjar avta och inte känns som den ska.

But my heart, it don't beat
It don't beat the way it used to
And my eyes they dont see you no more
And my lips they dont kiss
They dont kiss the way they used to
And my eyes dont recognize you no more
For reasons unknown


Frida - Dunka mig gul och blå
HAHAHAH världens sämsta låt någonsin, men jag kunde hela utantill i somras, faktiskt redan innan årets fest *insert ironi here* - MIDSOMMAR?.. haha

Jag vill se ut som svenska flaggan när du är klaaaaar, mörbultad, underbaaar
Dooonka mig gul och blå


Lily Allen - Smile
Lovely ^^ Cool tjej, asskön dialekt och jättebra låtar.
Ett rejält tillskott till musiken direkt från Great Britain haha.
Lyssnar på henne när jag vill känna mig som en manshatare hahahha och det händer faktiskt då och då

At first when I see you cry,
yeah it makes me smile, yeah it makes my smile
At worst I feel bad for a while,
but then I just smile I go ahead and smile



Mika - Grace Kelly och alla andra låtar

Ooooooooooj vad jag lyssnade mycket på mika i mars/april
Får mig att tänka på veckan före vi åkte till England då jag stressade och pluggade som fan, när vi va i Bristol, när fransyskorna va här och när vi va i Frankrie, hektisk men underbar tid.
Jag smälte direkt när jag såg musikvideon till Grace Kelly första gången, vilken röst och vilken look haha (är mycket mycket svag för lockigt hår)

Should I bend over?
Should I look older just to be put on your shelf?


My Chemical Romance - Disenchanted
Lyssnade väldigt mycket på MCR ett tag i början av året och nu har jag tagit upp dom igen.
Dom är ju ändå väldigt bra och dom får mig att tänka på emokillar som vill få utlopp för sina känslor, och tro det eller ej men det är faktiskt nåt positivt i min värld hahaha

If I'm so wrong (so wrong, so wrong)
How can you listen all night long (night long, night long)
Now will it matter after I'm gone
Because you never learn a God damn thing


50 cent - Ayo technology, Britney Spears - Gimme more, Kanye West -Stronger, Maskinen - Alla som inte dansar
Dessa låtar förknippar jag då med förfest och fylla, punkt slut haha.

Ayo, I?m tired of using technology, why don?t you sit down on top of me

A center of attention (Can you feel them?)
Even when we?re up against the wall
You?ve got me in a crazy position (yeah)
If you're on a mission (uh-uh)
You got my permission (oh)

You can be my black Kate Moss tonight

Alla som inte dansar är våldtäktsmän, gäller hela kvällen mellan tolv och fem


Säkert! - Vi kommer att dö samtidigt

Åhhh vad ja älskar den här låten och alla hennes låtar.
Såg henne live på hultan med ^^
Men framför allt så är ju detta min fåtilldetlåt på trägårn haha.
Ne, men de följande raderna tycker jag är perfection helt enkelt:

Andas, jag kan inte andas
För det låter så pinsamt kvavt där jag står brevid dig.
För trött för att dölja, det måste vara uppenbart
åh kom inte närmre, åh snälla kom närmre
Snälla kom närmre, snälla kom närmre, kom närmre...

Vi dansade i samma takt
Likadana hjärnor som redan tänkt på allt innan någonting hänt
gjort om till ironi rädd för något som känslor men slippa
vara smart i kväll


The Killers - Romeo and Juliet

Har lyssnat på den på repeat i över en månad nu och har ännu inte tröttnat <333
Vill quota hela låten men så kul ska vi inte ha haha

And all I do is miss you and the way we used to be
And all I do is keep the beat, 'n the band company
And all I do is kiss you, through the bars of a rhyme
Juliet, I'd do the stars with you, anytime


Take that - Shine

Oj den här hade jag nästan glömt, men jag lyssnade jättejättemycket på den i maj tror jag.
Det va nämligen så att min dator mådde inte så bra, och jag använde felsäkert läge hela tiden och då kunde jag av någon skum anledning inte lyssna på musik via den, så jag lyssnade på mix megapol hela tiden, vilket va fruktansvärt förutom när den här låten spelades, det va det jag såg fram emot varje dag haha.
Den förmedlar verkligen glädje och får allt att verka så lätt.

Stop being so hard on yourself
It's not good for your health
I know that you can change
So clear your head and come round
You only have to open your eyes
You might just get a big surprise
And it may feel good and you might want to smile, smile, smile.

Det får nog avsluta, för det är i den andan jag vill att 2008 ska förlöpa.
Smile, smile, smile!
Haha vilket lame avslut men jag är sjukt trött och det här tog ett tag tro det eller ej.
Finns säkert låtar som jag glömt nu och det finns självkart många fler som betytt något, men jag fick göra ett urval.
Men jag insåg nu att nästan allt som händer i mitt liv relaterar jag till en låt, alltså verkligen inte långt ifrån allt.
En riktig årskrönika kommer också, men det blir nästa år höhö.


Idag hade Vix födelsedagsmiddag, jättemysigt och jättegod mat, tack babe <333
The main gift från mig och honey va en bok med alla hennes smarta citat hahaha ^^


Kommentarer
Postat av: h0nung

åååh massa bra låtar massa bra grejer och ett (massa) bra år (L)

Postat av: vicky

i totally agree and your present made me cry ;( hahaha (L)(L)

2007-12-31 @ 12:49:39
URL: http://vix.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback